2011-08-24

Lätt frånvarande

Höstterminen drar igång så sakteliga. Ett fullmäktige avklarat, det viktigaste ämnet där var att vi nu slutgiltigt skrivit under på att ta emot ensamkommande flyktingbarn i Vadstena. Jag fick en känga på vägen av Marita Karlsson (S), men det tar jag så gärna. Det var ju hennes återremissyrkande i KS som jag hade kallat för slöseri med tid och det står jag för fortfarande. Det hela handlade egentligen inte om att ta emot eller inte ta emot, utan VEM inom kommunen som ska ha ansvaret. Det finns bara ett svar och det är socialnämnden. Frågan var om vi skulle göra det på det raka, snabba sättet eller krångla till det och låta tiden springa iväg ytterligare för att komma fram till samma svar? Jag vet vilken metod jag föredrar och nu vet jag vilken metod Marita föredrar, inte mer med det.

Annars kommer jag vara lite halvt frånvarande från politiken under hösten, beroende på mitt jobb. Jag jobbar natt just nu och även om jag har rätt att ta tjänstledigt så är det inte alltid det passar med planeringen på arbetet och eftersom det är där jag tjänar mitt uppehälle kommer jag prioritera det. Tvärtom mot vad en del kanske tror så tjänar jag knappt ett öre på politiken, det är väldigt få som kan leva på det i lilla Vadstena.

Kommunstyrelse idag ( jag är som sagt frånvarande så ingen rapport därifrån tyvärr), ganska lite på agendan men en intressant utredning ligger på bordet angående museijärnvägens möjligheter till reguljärtrafik. Slutsatsen är att det kostar 200 mille att ställa i ordning banan för reguljärtrafik och så länge inte trafikverket kommer och slänger upp minst hälften av dessa på bordet så får väl frågan äntligen anses färdigdiskuterad. Däremot anser man i utredningen att banan är allt för värdefull för att göra sig av med vilket jag håller med om. Min slutsats blir ungefär den som jag har hållt från början: Fortsätt med museitrafiken, det är vad banan lämpar sig bäst för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar