I dagens Motala Tidning går det att läsa att oppositionsrådet i Vadstena Marita Karlsson (S) sågar turiststrategin som ligger på förslag från oss borgerliga. Läs artikeln i Motala-Vadstena Tidning här
Det får hon göra om hon vill, synpunkter är välkomna angående innehållet då det inte är en färdig produkt ännu. Men det jag tycker är väldigt knepigt är att hon sågar den utifrån vilka som har arbetat fram grunden. Att det är vi tre småpartier (Fp+C+Kd) som har tagit ansvar för att få fram ett förslag är väl inget märkligt. Skulle (M) ha ensamrätt på det bara för att de är största partiet i alliansen? Nej, så klart inte, vi är fyra partier i samarbetet och det ska också färga vårt samarbete. Givetvis har vi bollat detta med representant från M så vi inte är helt ute och cyklar.
Ute o cyklar är dock (S) som tydligen fortfarande tror att de sitter i majoritet. Att oppositionen förr alltid har bjudits in att medverka i strategiska beslut överensstämmer inte riktigt min minnesbild och turistfrågorna har överhuvudtaget inte funnits på det politiska bordet alls under den senaste mandatperioden med (S) vid rodret. Jag var oppositionsråd själv då och vet hur frustrerande det kan vara, så jag förstår att Marita och övriga i (S) tyckte det var roligare att vara i majoritet.
Det är nämligen majoritetens privilegium att lägga fram vilka förslag de vill, något S-sidan utnyttjade flitigt under sin tid vid makten. Att oppositionen och andra nu får chansen att bidra med idéer och pusselbitar i en tidig bred remissrunda är mycket mer än vad som tidigare varit praxis i Vadstena.
Vi är öppna för allehanda bidrag, förslag, omarbetningar och idéer så länge de är kontruktiva och positiva för Vadstena, inte bara från (S) utan från alla som vill bidra till att göra Vadstena till en ännu bättre kommun.
2011-09-03
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du kommer ihåg FEL!
SvaraRaderaDe 4 kommunövergripande målen (Där var ni med)
Energiplan (Där var ni med)
Vindkraftsplan (Där var ni med)
Översiktsplan (Där var ni med)
Nya politiska organisationen (Där var ni med)
Utvecklingsstrategi (Där var ni med)
Som du ser kan listan göras lång!
När vi var i majoritet så såg vi vikten av att alla var med, för
att få ett så brett och väl förankrat beslut som möjligt.
Vilket inte är fallet när 3 partier vill göra ett valmanifest till en
övergripande strategiplan för kommunen.
Marita Karlsson (S) Oppositionsråd
I en del av de fall ovan refererar du till Plangruppen där oppositionen hade en (1) representant, alltså inte alls från alla partier.
SvaraRaderaI en hel del andra tillfällen av kommunstrategisk art så var vi inte överhuvudtaget inbjudna till exempel uttåget ur samordningsförbundet, museijärnvägens framtid m.m., listan kan göras lång.
Det är inte ett förslag från tre partier, det är från 4 partier. Sedan vilka som praktiskt har jobbat med frågan är väl en intern fråga för majoriteten. Ett förslag från majoriteten är inte mindre värt bara för att vissa personer har jobbat fram det.
Sedan är det vi jobbat fram inte ett färdigt förslag utan vi VILL ha med så många som möjligt, inte bara politiska partier utan även näringen, föreningar m.m. i arbetet. Därav att vi vill ha ut det på en ordentlig remissrunda så ALLA som har intresse av det kan vara med och bidra.
Vadstena kommun behöver en strategi för turism och besöksnäring. Tiden tickar och för varje dag, vecka och månad blir det svårt att komma ikapp. Komma ikapp en stor del av Sverige som redan satsar på turismen och förstår dess viktiga roll. De kommuner som lyckas är de som förstått att visionen och strategin ska vara ett paraply över hela kommunen. Inte påverkas av politikerna fram och tillbaka. Denna strid förvirrar bilden av Vadstena och påverkar Vadstenas varumärke negativt. Ska egoismen, trångsyntheten och stoltheten fortsätta puttra i Vadstena kommer alla försök till fina strategier gå i graven efter en tid. En långsiktig vision och ett hållbart arbetssätt kommer ge Vadstena ett attraktivt varumärke(med tiden) Som det har varit och ser ut nu kommer turisterna välja att besöka andra platser. Platser med tydliga visioner som byggts av gott samarbete. Man får inte glömma bort att det invånarna som är den främsta marknadsföringen. Det de upplever är det Vadstena förmedlar till omvärlden.
SvaraRaderaKunde inte sagt det mycket bättre själv Paulina.
SvaraRadera